Privatlivspolitik

1. Sådan håndterer vi dine personoplysninger
De relevante persondataretlige regler, som på nuværende tidspunkt gælder for Simmelsgaard Advokaters behandling af personoplysninger, er fastsat i databeskyttelsesforordningen (forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016) og databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018).

Firmaets databeskyttelsespolitik vedrører vores behandling af personoplysninger, når vi er dataansvarlige. Det er tilfældet i en række situationer, bl.a. ved behandling af vores klienters sager, ansættelse af nye medarbejdere og markedsføringsaktiviteter.

2. Hvem behandler Simmelsgaard Advokater personoplysninger om?
Vi beskytter og behandler vores klienters, modparters, leverandørers, medarbejders, samarbejdspartneres, brugere af firmaets hjemmesides og modtagere af markedsføringsinformationers mv. personoplysninger i overensstemmelse med den til enhver tid gældende persondataretlige lovgivning.

3. Hvilke personoplysninger er der tale om?
”Personoplysninger” omfatter enhver form for information om en identificerbar fysisk person, f.eks. personens navn, e-mailadresse, CPR-nr. og adresse samt oplysninger om personens fysiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale forhold.

Oplysninger om juridiske personer er således ikke omfattet af definitionen ”personoplysninger”.

Vi behandler afhængig af sagens eller henvendelsens karakter almindelige oplysninger, identifikationsoplysninger (CPR-nr.), oplysninger om strafbare forhold og følsomme oplysninger.

4. Hvor kommer oplysningerne fra?
Simmelsgaard Advokater indsamler personoplysninger direkte hos dig eller fra tredjemand, f.eks. firmaets klienter, offentlige myndigheder, herunder domstolene, eller samarbejdspartnere.

Er du klient i firmaet indhenter vi f.eks. kopi af dit pas og/eller dit kørekort, sygesikringsbevis mv. til brug for opfyldelse af kravene til advokater i henhold til hvidvaskloven.

Er du kreditor i et konkursbo, som vi behandler, indhenter vi dit CPR-nr. til brug for lovpligtig indberetning til Skattestyrelsen inden udbetaling af eventuel dividende eller udbytte.

5. Hvordan behandler Simmelsgaard Advokater oplysningerne?
”Behandling” af personoplysninger dækker over enhver aktivitet, som personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, registrering, systematisering, organisering, opbevaring, tilpasning, ændring, søgning, brug eller videregivelse.

Vi behandler primært personoplysninger om firmaets klienter, modparter, leverandører, medarbejdere og samarbejdspartnere, dog kun i det omfang, at det er nødvendigt til de konkrete formål, og der er et lovligt grundlag herfor.

Som oftest vil det være nødvendigt for os at behandle almindelige personoplysninger i form af navn, titel, telefonnummer og e-mailadresse. Denne behandling sker, så vi kan levere vores juridiske ydelser, fakturere samt kvalitetssikre og kontrollere korrekt, og så vi kan leve op til de krav om dokumentation for identitet efter hvidvaskloven, som vi er underlagt i forhold til visse sager.

Derudover kan det i visse situationer være nødvendigt for os at behandle oplysninger om strafbare forhold og følsomme oplysninger såsom helbredsoplysninger.

6. Hvem videregiver Simmelsgaard Advokater dine personoplysninger til?
Vi videregiver alene dine personoplysninger til eksterne parter, hvis det er nødvendigt, og der er et lovligt grundlag herfor. Det kan være offentlige myndigheder, private virksomheder eller personer, fonde, foreninger mv. afhængigt af sagens karakter.

Som led i vores juridiske rådgivning videregiver vi relevante personlige oplysninger om dig til fx offentlige myndigheder eller pengeinstitutter, hvis det er nødvendigt for den aftalte rådgivning, eller hvis vi er forpligtet hertil i henhold til lovgivningen.

Derudover overlader vi oplysninger til vores databehandlere (f.eks. It-leverandører).

Internt er det alene medarbejdere, der har et arbejdsbetinget behov for at se dine personoplysninger, som har adgang til disse.

7. Hvad gør Simmelsgaard Advokater for at sikre dine personoplysninger?
Vi opbevarer dine personlige oplysninger i vores IT-system, som kun vi har adgang til.

Vores sikkerhedsforanstaltninger vurderes og kontrolleres løbende for at sikre, at behandlingen af dine personlige oplysninger håndteres forsvarligt og for at imødegå uautoriseret adgang til de informationer, som vi modtager eller sender online.

Vi kan imidlertid ikke garantere fortrolig behandling af information, som sendes til eller fra Simmelsgaard Advokater via internettet, eller som opsamles i transit af andre, inklusiv de underleverandører som vi anvender til transmission af data. Oplysninger, som vi modtager eller sender via elektronisk kommunikation (uanset om den er krypteret), er således uden ansvar for Simmelsgaard Advokater, selv om vi gør vores yderste for at sikre en fortrolig transmission af sådan data.

8. Anvender Simmelsgaard Advokater cookies på sin hjemmeside?
Vi anvender kun teknisk nødvendige cookies på vores hjemmeside og ingen cookies fra tredjemand, som gemmes efter sessionen. Der er på hjemmesiden alene links til andre hjemmesider, og vi er ikke ansvarlige for indholdet af andres hjemmesider eller andres praksis i forbindelse med indsamling og behandling af personlige oplysninger. Når du besøger andre hjemmesider, bør du altid læse disse siders politik om beskyttelse af personlige oplysninger.

9. Hvilken hjemmel behandler Simmelsgaard Advokater dine oplysninger på baggrund af?
Vi indsamler og behandler personoplysninger på baggrund af følgende hjemmelsgrundlag (dvs. lovlige grundlag):I forbindelse med levering af advokatydelser behandler vi personoplysninger om klienter, modparter og samarbejdspartnere med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (interesseafvejningsreglen), og forordningens art. 9, stk. 2, litra f. Dette er bl.a. begrundet i en interesse i at fastlægge, påberåbe eller forsvare retskrav samt at varetage vores klienters interesser. Vi behandler desuden personoplysninger om firmaets klienter med hjemmel i forordningens art. 6, stk. 1, litra b, i de tilfælde, hvor behandlingen er nødvendig for at indgå eller opfylde aftalen om advokatbistand.

Vi behandler personoplysninger om deltagere i eventuelle kurser, undervisning og øvrige arrangementer med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b, eller art. 6, stk. 1, litra f, med den primære interesse at kunne registrere deltagerne, administrere arrangementet samt udsende relevant kursusmateriale, evalueringsskemaer mv.

Vi behandler alene dine personoplysninger i markedsføringsøjemed og/eller til udsendelse af nyhedsbreve, hvis du udtrykkeligt har samtykket hertil. Behandlingen sker således med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a. Offentliggørelse af personoplysninger om firmaets medarbejdere o.l. på firmaets hjemmeside og eventuelt på sociale medieplatforme sker med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f, som led i firmaets legitime interesser i at gøre indhold tilgængeligt for brugere af hjemmesiden og/eller sociale medieplatforme.

Generelt behandler Simmelsgaard Advokater personoplysninger, når firmaet er retligt forpligtet hertil (f.eks. efter hvidvaskloven). Dette sker med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra c. Vi behandler oplysninger om strafbare forhold med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 10 og databeskyttelseslovens § 8. Vi behandler CPR-nr. med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2.

10. Hvornår sletter Simmelsgaard Advokater dine oplysninger?
Vi sletter dine personoplysninger, som er registreret hos firmaet, når de ikke længere er nødvendige for det eller de formål, som oplysningerne var indsamlet og behandlet til. Simmelsgaard Advokater har retningslinjer for opbevaringstiden af alle kategorier af personoplysninger.

Oplysninger vi modtager efter hvidvaskloven, opbevarer vi i indtil 5 år efter kalenderåret for klientforholdets ophør. Relevante oplysninger til opfølgning og stillingtagen til eventuelle krav opbevares i 5 år efter at rådgivningen er afsluttet. Oplysninger, som er omfattet af bogføringsloven, opbevares i 5 år fra udløbet af det regnskabsår, som bilaget vedrører.

11. Hvilke rettigheder har du?
Du har efter databeskyttelsesreglerne en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Du har følgende rettigheder:

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som firmaet behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for firmaets almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Ret til dataportabilitet
Du har i visse tilfælde ret til at få udleveret en kopi af dine personoplysninger eller få transmitteret personoplysninger direkte fra Simmelsgaard Advokater til en anden dataansvarlig.

Retten til at trække samtykke tilbage
Hvis vores behandling af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte os via de kontaktoplysninger, der fremgår nedenfor.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og frem til tidspunktet for tilbagetrækningen heraf. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.

Du kan læse mere om dine rettigheder i datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

12. Kontakt Simmelsgaard Advokater
Du kan kontakte os, hvis du ønsker at udnytte dine rettigheder som beskrevet ovenfor under punkt 8, hvis du ønsker at klage, eller hvis du har andre spørgsmål til vores privatlivspolitik.

Kontakt skal ske til:
Simmelsgaard Advokater, Olgas Alle 4, 6000 Kolding,
tlf.nr.: 28837969, e-mail: ssi@simmelsgaard-advokater.dk

13. Klage til Datatilsynet
Du kan klage til Datatilsynet over Simmelsgaard Advokaters behandling af dine personoplysninger. Se mere på www.datatilsynet.dk.

14. Ændringer i Simmelsgaard Advokaters privatlivspolitik
Vi forbeholder os ret til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik uden varsel. Ved ændringer vil datoen nedenfor blive ændret.

Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på vores hjemmeside.Privatlivspolitikken er senest opdateret 1. februar 2025.

Advokat for erhvervslivet
Personlig rådgivning, kommercielle løsninger
og klare svar